"زنانگی های یک زن"

"پشت این پنجره یک نامعلوم نگران من و توست"

"زنانگی های یک زن"

"پشت این پنجره یک نامعلوم نگران من و توست"

"دوش گفتم بتوان دید به خوابت لیکن/ با فراق تو که را خواب میسّر می شد؟"


الرَّجُلُ الحقیقیُّ هوَ الّذی لایَحلمُ بِالانتصارِ علی إمرأةٍ

هوَ الّذی یَری خلفَ الجسدِ الأُنثویِّ 

تلک الطّفلةَ الدامِعَةَ الخائفَةَ الباحِثَةَ عَن حنانٍ

**************

مرد واقعی کسی است که رؤیای پیروز شدن بر زن را در سر نمی پروراند

او کسی است که ورای جسم زنانه 

آن دخترک گریان ترسوی جویای محبّت را می بیند

"غازی القصیبی ترجمه ی خودم"



* عنوان پست از اوحدی مراغه ای

* این را هم بخوانید:

مُخطِئٌ مَن قالَ

إنَّ التَّجاهُلَ یجذبُ الأنثی

وَ یَزیدُ تَعَلُّقَها بِکَ

فَأکثَرُ ما تَحتَقِرُ المرأةَ التَّجاهُلُ

******************

در اشتباه است آنکه می گوید

بی محلّی، زنان را جذب می کند

و وابستگی شان را به تو بیشتر می کند

چرا که هیچ چیز به اندازه ی بی محلّی، زن را کوچک و خوار نمی کند....

"نزار قبّانی ترجمه ی خودم"

* و این را:

قرأتُ کتابَ الأُنوثَةِ حرفاً حرفاً

و لازِلتُ أجهلُ ماذا یَدورُ بِرأسِ النِّساءِ

*************************************

واژه به واژه ی کتاب زنانگی را خواندم

و سرانجام نفهمیدم چه در سر زنان می گذرد

"نزار قبّانی ترجمه ی خودم"

* شایعه ی پیچیدگی زن ها/ تنها بهانه ای مردانه است برای رفتن ها و ندیدن ها/ برای نفهمیدن ها و نخواستن ها/ وگرنه معمّای هر زنی با آغوش حل می شود/"حسنی میرصنم"

* برای من پی بردن به اسرار اتم به مراتب بسیار آسان تر از درک نهان داشته های درونی یک زن است/"آلبرت انیشتین"( همه را به ستوه آوردیم :-) )

* خدا نخست مرد را آفرید بعد فکر بهتری به سرش زد/"رانیه خلیل"

* در مراسم ختمی مردان زیادی جمع شده بودند. شخصی از صاحب عزا پرسید: چه شده؟ گفت: الاغم جفتک زده زنم را کشت. گفت: اینهمه جمعیّت برای تسلیت آمدند؟ گفت: نه برای خریدن الاغ آمدند/"عبید زاکانی" :-)

* تنها چیزی که قادر است اراده ی آهنین زن ها را در هم بشکند فقط عشق است/"آلبا دسس پدس"

* دنیای درون یک زن می تواند به همان سرعتی تغییر کند که دنیا در جنگ تغییر می کند/"کریستین هانا"

* سخنان من به هر زنی همیشه به اندازه ی عواطفم به او بوده است. هرگز زنی را محبوبه ام نخوانده ام مگر وقتی که عملاً آنچه را می گفته ام در دل داشته ام. بسیاری از زنان را از دست داده ام به واسطه ی آن که در هنرپیشگی یعنی تظاهر به عشق، استعدادم ضعیف بوده است و از این که به لباس خوشامدگویان درآیم و عواطفم را به هزاران رنگ بیارایم و خود را آنگونه که اصلا اعتقاد ندارم نمایش دهم پرهیز داشته ام. من با هیچ زن ناشناسی به گفتگوی تلفنی نمی پردازم و نمی توانم با زنی توخالی که چیزی برای گفتن ندارد پرحرفی کنم. من هیچ گونه ماجراجویی را به خصوص در عواطف تحمّل نمی توانم کرد/"نزار قبّانی"

* او زیبا بود در عصر زشتی ها/ زلال در عصر پلشتی ها/ انسان در عصر آدم کُشان/ لعلی نایاب بود میان تلّی از خزف/ زنی بود اصیل میان انبوهی از زنان مصنوعی/"نزار قبّانی" به یقین می دانم وقتی حرف از زنان به میان آید نزار قبّانی بیش از هر کس دیگری حرفی برای گفتن دارد...

* حتّی نجیب ترین زنان نمی توانند از این غریزه ی زنانه ی خود در امان باشند که آن ها را وا می دارد آزمایشی کنند تا ببینند در دل و جان هر مردی تا کجا می توانند بروند و تأثیر بگذارند/"رومن رولان"

* از اینکه زنی با تو دیوانه وار بحث می کند خوشحال باش دنیای زنها کاملا متفاوت و مرموز است زن اگر سکوت کرد بدان سکوتش نشانه پایان توست...!/ " هوشنگ ابتهاج "

* مُلک دل کردی خراب از تیغ ناز/ وندرین ویرانه سلطانی هنوز/"امیر خسرو دهلوی"

* عاشق را هم نور و هم نار است سوزد لاجرم/ نار او بیگانه را و نور او پروانه را/"قاآنی"

* هر طبیبی که خبر داشت ز بیماری عشق/ غیر وصل تو نفرمود دوای دل من/"هلالی جغتایی"

* طبیبم گفت درمانی ندارد درد مهجوری/ غلط می گفت خود را کشتم و درمان خود کردم/"وحشی بافقی"

* می نوشی و سراب است می خوابی و عذاب است/ بی او جهان ندارد یک ذرّه طعم و بویی/"محمّد فرّخ طلب فومنی"

* تو همانی هستی که مولانا می گوید: تو به جان چه می نمایی/ تو چنین شکر چرایی؟ :-)

* تمام تلاش من برای خوابیدن تا ساعت 4 صبح بی فایده بود طبق معمول بی خوابم و به شعر پناه آوردم...

* المرأةُ الوحیدةُ تحتالُ علی اللیالی الطویلةِ الباردةِ بالقراءةِ...

**************

زنی که تنهاست شب های دراز و سرد را با مطالعه فریب می دهد...

"بسمة النمری ترجمه ی خودم"

* پارسال این موقع ها خوشحال بودیم که هوا دارد گرم می شود و کرونا در اثر گرما از بین می رود و ما مردمان همیشه ساده ی همیشه امیدوار ...